Proponujemy zmianę języka na właściwy dla Twojej lokalizacji. Change Cancel
Strona główna/Blog/ ~ PORADNIKI ~ /Jak zwalczać prokrastynację? Strategia dopaminowa

Jak zwalczać prokrastynację? Strategia dopaminowa

~ PORADNIKI ~ 16 czerwca 2016 Brak komentarzy

Prokrastynacja jest nawykowym odkładaniem obowiązków na później. Prokrastynująca osoba podejmuje w międzyczasie innego rodzaju aktywności, by tylko odroczyć moment rozpoczęcia konkretnego działania.

Przyczyny prokrastynacji

Mała obowiązkowość oraz ciągłe przekładanie pracy, wbrew pozorom, mogą także dotknąć osoby bardzo ambitne. W obawie przed porażką wolą one w ogóle nie podejmować się wykonania zadania. Ponadto jako czynniki niefizjologiczne wskazuje się predyspozycje osobowościowe oraz wzorce nabyte, nadmierną emocjonalność, impulsywność, niską samoocenę, występowanie lęków. Prokrastynacja może mieć również podstawy w dotychczasowych doświadczeniach, w których udawało się uniknąć konsekwencji za niewywiązanie się ze swoich obowiązków.

W przypadku najcięższych, patologicznych przypadków prokrastynacji, przyczyn doszukuje się w zaburzeniach funkcjonowania mózgu. Konkretnie – w konflikcie między korą przedczołową a układem limbicznym. Kora odpowiedzialna jest za zdolność do skupiania się i realizację celów oraz za motywację. Układ limbiczny natomiast odpowiada ze emocje. Odkładanie pewnych rzeczy na później wynika między innymi z uruchamiania się mechanizmu, który ma nas uchronić przed związanymi z ich wykonaniem negatywnymi emocjami – stresem czy strachem przed porażką. W momencie, gdy odczuwamy strach lub panikę, mózg uruchamia działanie obronne w postaci zwiększonego wytwarzania adrenaliny. Substancja ta pobudza organizm do działania, zwiększa koncentrację, ale i stymuluje racjonalne myślenie. To z kolei powoduje racjonalizowanie podejmowanych decyzji, czyli przekonanie, że odłożenie danej czynności na później nie jest wcale złym rozwiązaniem.

prokrastynacja a dopamina

Prokrastynacja a dopamina

Mimo, że prokrastynacja została uznana za zaburzenie psychiczne, to brak jest farmaceutyków, które schorzenie to pozwalają kontrolować lub nawet wyleczyć. Jednak zagłębiając się w budowę i funkcjonowanie ludzkiego mózgu można określić, jakie substancje wpłyną pobudzająco na ośrodki odpowiedzialne za motywację. Należy do nich między innymi dopamina, której przypisuję się udział w występowaniu prokrastynacji. W ujęciu neurologicznym motywacja jest bowiem dużą ilością dopaminy, więc niedostatek tego neuroprzekaźnika skutkuje spadkiem woli do działania.

Substancja ta powstaje w wyniku procesów biochemicznych zachodzących w mózgu. Aby było to możliwe, niezbędne jest dostarczenie właściwych składników i katalizatorów, które proces ten pobudzą. Jednym z nich jest tyrozyna, która przy udziale hydroksylazy tyrozynowej przekształca się do L-DOPA (jest to aminokwas będący prekursorem dopaminy, znajdujący się w składzie leków podawanych osobom z niedoborem tej substancji). Następnie mózg usuwa z niego grupę karboksylową i tak trafia do niego dopamina w czystej postaci.

Dieta dopaminowa

Tyrozyna znajduje się miedzy innymi w kurczaku, indyku, rybach, orzeszkach ziemnych, awokado, mleku i produktach mlecznych, fasoli, pestkach dyni, sezamie, bananach i produktach sojowych. Jednak należy pamiętać, że organizm sam z siebie również potrafi wytworzyć tyrozynę, dlatego zbyt duża jej dawka z zewnątrz produkcję tą zahamuje. Odpowiednie będzie więc cykliczne uzupełnianie jej niedoborów poprzez zróżnicowaną dietę lub suplementy.

Teanina to również substancja podnosząca poziom dopaminy. Naturalnie występuje w liściach zielonej herbaty, ale powszechnie dostępna jest również w suplementach. Pobudzająco na mózg działają także witaminy z grupy B, w tym w szczególności B6, B9 i B12. Pierwszą z nich znajdziemy rybach i mięsie, podobnie jaki witaminę B12. Drugą w warzywach liściastych, orzechach, fasoli i awokado. Witaminy mają jednak pewną wadę – łatwo je przedawkować, w związku z tym zarówno dieta jak i suplementacja powinny być prowadzone racjonalnie, z uwzględnieniem dziennego zapotrzebowania na te substancje.

Należy przy tym pamiętać, iż dostarczanie mózgowi substancji mających poprawić motywację nie umożliwia wyboru obszarów czy zachowań, na które podziała. Dieta wzbogacona w wymienione składniki może okazać się niewystarczająca, by uwolnić się od prokrastynacji. Warto więc wesprzeć ten proces działaniami, które poprawią umiejętność koncentracji, a także popracować nad samodyscypliną. W niektórych sytuacjach niezbędna może okazać się terapia prowadzona przez specjalistę, który pozwoli ustalić podłoże problemu, a tym samym zlikwidować jego przyczynę.

PREPARATY ZWIĘKSZAJĄCE AKTYWNOŚĆ DOPAMINY

 

Jeśli szukasz sposobu na zwiększenie motywacji, rekomendujemy Ci MEMOSTIM™ MAX – preparat regulujący gospodarkę dopaminową.

 

Dla uzyskania natychmiastowych efektów zastosuj ZEN-CAFE™ MAX.

PRZECZYTAJ TEŻ

Jak zwalczać prokrastynację? Strategia GABA

Kategorie: ~ PORADNIKI ~, Neuroregulacja

redakcja

Grupa neuroentuzjastów, którzy chcą dzielić się ze światem swoją pasją. Dlatego starają się w ciekawy i zrozumiały dla każdego sposób opisywać tajniki pracy układu nerwowego. Nieodmiennie fascynuje ich to, że mózg jest jedyną znaną nam strukturą we Wszechświecie, która usiłuje zbadać sama siebie.

Skomentuj

Zalogowany jako redakcja. Wylogować ?

Dodaj komentarz Dyskutuj na forum

Najnowsze artykuły z tej kategorii

~ PORADNIKI ~ 16 czerwca 2016
~ PUBLICYSTYKA ~ 16 czerwca 2016
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dołącz do listy oczekujących Prosimy o podanie adresu email, na który chcesz otrzymać wiadomość z powiadomieniem, gdy produkt wróci do sprzedaży w naszym sklepie. Wpisanie ilości, którą planujesz zamówić, pomoże nam zaplanować wielkość najbliższej dostawy.