Proponujemy zmianę języka na właściwy dla Twojej lokalizacji. Change Cancel
Strona główna/Blog/ ~ PUBLICYSTYKA ~ /Co się dzieje z organizmem po rzuceniu palenia?

Co się dzieje z organizmem po rzuceniu palenia?

~ PUBLICYSTYKA ~ 17 sierpnia 2022 Brak komentarzy

Podczas palenia papierosa do organizmu wnika mnóstwo szkodliwych substancji, które upośledzają działanie poszczególnych organów. Jeśli pali się regularnie, szkody mogą być nieodwracalne. Jednak decydując się na rzucenie nałogu pozytywne zmiany zauważymy już po kilkunastu minutach, kiedy organizm rozpocznie proces oczyszczania.

W pierwszej kolejności stabilizuje się tętno oraz ciśnienie krwi, które wzrastają przy każdym wypalanym papierosie. Poprawia się również krążenie oddechowe, a większy dopływ tlenu powoduje lepsze samopoczucie i wzrost energii. Po upływie kolejnych godzin zmniejsza się stężenie dwutlenku węgla we krwi, również nieustanie obniża się poziom nikotyny. Każda kolejna doba bez papierosa to zmniejszenie ryzyka zawału mięśnia sercowego, co jest szczególnie ważne dla palaczy obciążonych chorobami układu krążenia. Zmysły, do tej pory tłumione przez dym i nikotynę, wyostrzają się, dzięki czemu odczuwa się więcej smaków i zapachów. Z biegiem kolejnych tygodniu zaniknie całkowicie tzw. „kaszel palacza”, który był reakcją organizmu na gromadzące się w układzie oddechowym zanieczyszczenia.

Jak rzucenie palenia wpływa na organizm

Każdy rok bez papierosa oddala ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, układu oddechowego, ale również innych przypadłości, na pozór nie związanych z uzależnieniem nikotynowym.

  • Rok po rzuceniu palenia – zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób serca o 50% w porównaniu z osobami palącymi,
  • 5 lat – maleje ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, raka szyjki macicy i pęcherza,
  • 10 lat – o 50% zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku,
  • 15 lat – ryzyko wystąpienia chorób serca wyrównuje się do poziomu jaki występuje u osób niepalących.

Należy jednak pamiętać, że organizm któremu regularnie dostarczano toksyn, doznaje szoku związanego z odstawieniem używki. Szczególnie w początkowej fazie mogą pojawić się charakterystyczne tego objawy – drażliwość, zwiększony apetyt, nerwowość, bóle głowy, nudności. Okres ten nie jest długi, trwa najczęściej około dwóch/trzech tygodni. Ważne przy tym, by mieć świadomość, że papierosy uzależniają nie tylko umysł, ale i ciało. A pojawiające się po rzuceniu fizyczne dolegliwości są objawem odtruwania organizmu.

Dopiero po tym etapie w poszczególnych układach i organach zachodzą intensywne zmiany i regeneracja.

Płuca i układ oddechowy

Czas potrzebny do całkowitego oczyszczenia płuc zależy od ilości toksyn w nich zalegających, czyli od tego jak długo i jak często paliliśmy. Zanieczyszczenia powodują upośledzenie rzęsek, które potrzebują czasu, by zacząć sprawnie funkcjonować. To one są odpowiedzialne za usuwanie niepożądanych substancji z płuc. Układ oddechowy niedrażniony dymem w szybkim tempie regeneruje uszkodzone komórki, dzięki czemu już po około 3 miesiącach znika uporczywy kaszel.

Serce i układ krążenia

Nikotyna i dym tytoniowy są wielkim sprzymierzeńcem chorób układu krążenia, dosłownie zapychając żyły zanieczyszczeniami. Po rzuceniu palenia pozytywne zmiany można odczuć właściwie od razu. Stabilizuje się ciśnienie i tętno, a z każdym dniem maleje ryzyko zawału czy udaru. Odstawienie papierosów jest skuteczniejsze w walce z niektórymi schorzeniami krążeniowymi od doraźnego przyjmowania leków.

Mózg i układ nerwowy

Problem z rzuceniem palenia polega na tym, że palenie działa relaksująco. Jednak dla nałogowego palacza już krótkie rozstanie z papierosem powoduje skutek odwrotny – rozdrażnienie i nerwowość. Nikotyna uzależnia w taki sam sposób jak powszechnie znane, ale zakazane używki. Substancje chemiczne znajdujące się w dymie tytoniowym, gorsze dotlenienie mózgu oraz stałe „upominanie się” organizmu, by mu te substancje dostarczać, powodują zmniejszenie wydolności umysłu. Osoby regularnie palące mają problemy z koncentracją, są ospałe, odczuwają permanentne zmęczenie. Już kilka dni po odstawieniu mózg oczyszczony z nikotyny przestaje się jej domagać, a wspomniane dolegliwości z każdym dniem maleją, aż do całkowitego ustąpienia.

Skóra

Najszybciej widocznym objawem rzucenia jest zmiana kolou skóry, co szczególnie widoczne jest na twarzy. Poprawia się jej elastyczność, ukrwienia oraz natlenienie, dzięki czemu cera jest świeża i wygląda na wypoczętą. Większa ilość dostarczanego do organizmu tlenu wpływa również na poprawę jakości snu, co z czasem może spowodować zniknięcie zasinień pod oczami.

Zęby

Dym tytoniowy zmienia ich barwę na żółto-szarą. Niedługo po odstawieniu poprawia się ich odcień. Jama ustna nie jest już tak narażona na rozwój bakterii, któremu sprzyjało środowisko nikotynowe. Zmniejsza się więc ryzyko wystąpienia próchnicy. Aby procesy te wspomóc, należy szczególnie dbać o higienę oraz pić dużo wody.

Powrót organizmu do formy sprzed nałogu jest trudny i długotrwały. Można jednak mu w tym pomóc, dostarczając odpowiednich substancji w zbilansowanej diecie oraz dbając o wysiłek fizyczny.

Dieta detoksykacyjna

Powinny się w niej znaleźć duże ilości wody, minimum 8 szklanek dziennie. Dzięki temu nikotyna łatwiej wypłukuje się z organizmu, a zdolność odczuwania smaków i zapachów powróci szybciej.

Ponadto należy przyjmować witaminę C, najlepiej w naturalnie występującej postaci (np. z owoców cytrusowych). Proces regeneracji wspomoże również czosnek, karczochy, pokrzywa, dziurawiec, mięta i koper włoski. Ponadto dietę warto wzbogacić o:

  • awokado – będące kopalnią antyoksydantów działających oczyszczająco,
  • imbir – ponieważ znajdujące się nim substancje rozgrzewając płuca pobudzają wydzielanie śluzu, dzięki czemu toksyny są sprawniej usuwane z organizmu,
  • chrzan – zapobiega infekcjom dróg oddechowych dzięki zawartości synigryny,
  • pieprz cayenne – znajdujący się w nim antyoksydant – kapsaicyna – neutralizuje toksyny i przyspiesza ich wydalanie, ponadto poprawia ukrwienie i utlenienie płuc,
  • tymianek – dzięki tymolowi ma działanie wykrztuśne i działa rozkurczowo, co powoduje że płuca szybciej uwalniają się ze szkodliwych substancji,
  • rozmaryn – działa rozgrzewająco oczyszczając płuca z flegmy i toksyn, zwiększa przepływ powietrza i rozluźnia kanaliki oskrzelowe, co poprawia ogólny stan układu oddechowego; jako przeciwutleniacz zmniejsza ryzyko zachorowania na raka płuc,
  • suszone brzoskwinie i morele – źródło beta-karotenu poprawiającego pracę układu oddechowego,
  • ananas – będący źródłem bromelainy – enzymu wchłaniającego toksyny i uszkodzone komórki z płuc; wspomaga proces rozkładu białek do aminokwasów, z których powstają nowe komórki.

Ćwiczenia fizyczne

Systematyczne ćwiczenia poprawiają wydolność sercowo-naczyniową, zwiększają pojemność płuc, a w efekcie – przyspieszają usuwanie z organizmu szkodliwych substancji. Wybór dyscypliny jest dowolny, ważne przy tym, by ruch angażował najbardziej obciążone paleniem układy – krwionośny i oddechowy. Od razu po rzuceniu, ze względu na zmniejszoną wydolność organizmu, nawet niewielki wysiłek fizyczny może być wyczerpujący. By się nie zniechęcić, warto więc zacząć od ćwiczeń oddechowych.

Kategorie: ~ PUBLICYSTYKA ~, Tajemnice ciała

redakcja

Grupa neuroentuzjastów, którzy chcą dzielić się ze światem swoją pasją. Dlatego starają się w ciekawy i zrozumiały dla każdego sposób opisywać tajniki pracy układu nerwowego. Nieodmiennie fascynuje ich to, że mózg jest jedyną znaną nam strukturą we Wszechświecie, która usiłuje zbadać sama siebie.

Skomentuj

Zalogowany jako redakcja. Wylogować ?

Dodaj komentarz Dyskutuj na forum

Najnowsze artykuły z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dołącz do listy oczekujących Prosimy o podanie adresu email, na który chcesz otrzymać wiadomość z powiadomieniem, gdy produkt wróci do sprzedaży w naszym sklepie. Wpisanie ilości, którą planujesz zamówić, pomoże nam zaplanować wielkość najbliższej dostawy.